Egne undervisningsplaner
Hensikten med å bedre elevenes leseferdigheter
Når elevene får bedre leseferdigheter og lesevaner, vil det bidra til at de:
- Øker leselysten.
- Leser mer.
- Har større glede av lesingen.
- Reduserer arbeidsbelastningen.
- Lærer raskere og bedre.
- Oppnår bedre resultater på skolen.
- Lettere kan gjennomføre skolegang og studier.
- Får et mer positivt selvbilde og en større tro på seg selv og sine muligheter.
Mål og hovedmomenter
Nedenfor har vi satt opp noen mål og hovedmomenter for en opplæring i lese- og studieteknikk.
MÅL 1: Hurtiglesing
Elevene skal kunne hurtiglese.
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne bruke øynene riktig (kapittel 4)
1b kunne bruke lesestøtte til å presse opp lesehastigheten (kapittel 4)
1c øke lesesynsfeltet (kapittel 5)
1d kunne lese ord som bilder (kapittel 6)
1e kunne anvende treningsprinsippene for hastighetstrening (kapittel 7)
MÅL 2: Lesemåter
Elevene skal kunne bruke ulike lesemåter.
Hovedmomenter
Elevene skal
2a kunne skumlese (kapittel 8)
2b kunne skanne (kapittel 9)
2c kunne superlese (kapittel 10)
2d kunne fotolese (kapittel 11)
2e kunne lese reflekterende (kapittel 12)
2f kunne lese på dataskjerm og legge forholdene til rette for det (kapittel 13)
MÅL 3: Lesestrategi
Elevene skal kunne lage og bruke en lesestrategi som er tilpasset teksten og hensikten og målet med lesingen.
Hovedmomenter
Elevene skal
3a kunne anvende lesestrategiens hovedtrinn og -prinsipp (kapittel 14)
3b kunne lage og bruke leseplaner (kapittel 14)
3c kunne lage og anvende lesestrategi for fagbøker (kapittel 14)
3d kunne lage og anvende lesestrategi for blader og tidsskrifter (kapittel 14)
3e kunne lage og anvende lesestrategi for aviser (kapittel 14)
3f kunne lage og anvende lesestrategi for skjønnlitteratur (kapittel 14)
3g kunne lage og anvende lesestrategi for internett (kapittel 14)
MÅL 4: Leseforholdene
Elevene skal kunne legge forholdene bedre til rette for lesing.
Hovedmomenter
Elevene skal
4a vite hva som påvirker konsentrasjon, forståelse og hukommelse (kapittel 17)
4b vite hvordan lesemiljøet virker inn på lesingen (kapittel 18)
4c vite hvilke misforståelser og myter om lesing som fører til feil leseteknikk (kapittel 19)
4d vite hvordan helse, trivsel og ernæring virker inn på lesingen (kapittel 20)
MÅL 5: Markering, notater og repetisjon
Elevene skal kunne markere i teksten, lage notater og repetere.
Hovedmomenter
Elevene skal
5a kunne markere og understreke i teksten og ta notater (kapittel 15)
5b kunne lage hjernekart (tillegg 6)
5c kjenne til nødvendigheten av repetisjon og kunne repetere på ulike måter (kapittel 16)
Lag dine egne undervisningsopplegg
Et undervisningsopplegg i lesing kan inngå i de fleste fag. Lag flere alternative opplegg med ulikt omfang. Finn mål og hovedmomenter ovenfor. Finn passende oppgaver i boka og tilleggene.
Bruk også treningsprogrammet til å velge passende oppgaver. Dette treningsprogrammet kan du også bruke som et undervisningsopplegg slik det er.
Eksempel på en hovedinndeling av en time med lesetrening
En hel undervisningstime med lesing kan f.eks. inneholde:
- Repetisjon og kort treningsøkt 15 min.
- Gjennomgang av ny teori 10 min.
- Trening på nye øvelser 15 min.
Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegget
Det kan settes av hele timer til leseopplæringen. Timene kan bestå av en gjennomgang av teori og praktisk trening.
Alternativt kan lesetreningen inngå som en del av undervisningen i et fag. F.eks. kan elevene lese leksene i engelsk, naturfag, samfunnsfag, historie eller norsk til neste time eller repetere tidligere stoff samtidig med at de trener på leseteknikk eller på å lage lesestrategi.
For at elevene skal ha maksimalt utbytte av leseopplæringen må de trene og anvende det nye daglig, også utenom skoletid. Det tar tid å innarbeide nye vaner. Vi vil anbefale at læreren i løpet av året legger inn øvelser fra lesetreningen, som en del av undervisningen i faget. Dermed får elevene repetert og anvendt ulike metoder og teknikker.
Noen praktiske tips til lærere
Vi anbefaler at lærere stimulerer elevene til å bruke lesestrategi og notatteknikker aktivt gjennom hele skoleåret. Elevene må stadig få anledning til å praktisere dette for at de skal utvikle gode leseferdigheter. Det er også nødvendig for at de skal kunne erfare og innse den store nytten av å ha gode lese- og studievaner.
Det er mulig å integrere dette i undervisningen på flere måter. Nedenfor gir vi noen tips som vi selv har praktisert i vår undervisning. Vi har også erfart at det kan gjennomføres i de fleste fag. Med utgangspunkt i våre tips kan du også lage dine egne varianter som passer bedre inn i ditt undervisningsopplegg.
Start av timen 1
Start timen med å la elevene fotolese og skumlese tidligere gjennomgått pensum. Beregn ca. 5 minutter. Dette er nok tid til at elevene roer seg ned og blir fokusert på faget, samtidig med at de får frisket opp og repetert tidligere stoff. De er nå klare for nytt stoff.
Start av timen 2
Start timen med å la elevene fotolese og skumlese nytt stoff (det som skal gjennomgås i timen). Beregn 5 minutter på dette. Det vil gi elevene en oversikt over hva som kommer. De vil få med seg en del, men ikke alt. Når elevene leser raskt gjennom på denne måten vil de komme til deler de ikke forstår. Det bidrar til å stimulere nysgjerrigheten og gjør at de blir mer skjerpet under gjennomgåelsen.
Etter at elevene har fotolest og skumlest, kan læreren stille spørsmål til klassen om hva de fikk med seg. Det er mulig å skrive ned de momentene som kommer opp på papir, transparent eller tavla. Vi har erfart at elevene legger merke til forskjellige ting og at alle hovedpunktene for det som skal gjennomgås, kommer opp.
Læreren kan nå systematisere det elevene har kommet fram til, f.eks. ved å lage hjernekart. Alternativt kan læreren gå gjennom hvert hovedpunkt på tavla og utdype og kommentere. Elevene kan ta notater ettersom læreren utdyper og forklarer.
Her finnes det et utall av varianter. Forsøk forskjellige ting. Vi har erfart at elevene blir mer aktive og engasjerte med denne måten å starte timene på.
Midt i timen
Hvis elevene skal arbeide med en tekst eller oppgave, kan det med fordel presiseres hvordan de bør gjøre det, f.eks. bruke hensiktsmessig lesestrategi med forskjellige lesemåter hvor de markerer og tar notater.
Siste del av timen
Sett av siste del av timen til at elevene lager notater, f.eks. hjernekart av det som er blitt gjennomgått i timen. Disse hjernekartene kan elevene bruke i starten på neste time til repetisjon. I begynnelsen, før elevene har lært å bruke hjernekart, kan læreren forberede et hjernekart for å vise og lære elevene hvordan det kan gjøres.
Avslutning av timen
Avslutt timen (5 siste minuttene) med å la elevene fotolese og skumlese det som er blitt gjennomgått. Det er en fin og nødvendig repetisjon, som bidrar til at elevene får oversikt og får bearbeidet det som er gjennomgått.
Oversikt over alle oppgavene i boka
Nedenfor følger en oversikt over alle oppgavene i boka.
1 Alle kan bli bedre til å lese
1.1 Bla gjennom boka – fotolesing
1.2 Les gjennom bokas innholdsfortegnelse
1.3 Les gjennom bokas stikkordregister
1.4 Les ordlista i tillegg 1
2 Leseferdighet og lesevaner
2.1 Mål din lesehastighet og oppfatning
2.2 Klargjør dine lesevaner
2.3 Klargjør dine oppfatninger om lesing
2.4 Lag liste over det du leser
2.5 Hvorfor leser du?
2.6 Lag liste over det du ønsker å lese
2.7 Finn dine motiver for bedre lesing
2.8 Sett deg mål for din lesehastighet
2.9 Tenk etter hva du husker
3 Les bedre
3.1 Sett opp en plan for hvordan du skal arbeide med denne boka
3.2 Tenk etter hva du husker av dette kapitlet
3.3 Repeter kapittel 3
3.4 Bruk lesestrategiens hovedprinsipp videre
4 Bruk øynene riktig
4.1 Styr blikket med fingeren som lesestøtte
4.2 Styr blikket med kulepenn/blyant som lesestøtte
4.3 Les med støtte
4.4 Les med lesestøtte til daglig i 2-3 uker
4.5 Dra opp øyets hastighet ved hjelp av lesestøtte
4.6 Øve på øyebevegelse uten lesestøtte
4.7 Trene øyebevegelse
4.8 Tren på å styre blikket
4.9 Lese linjene baklengs
4.10 Les kapittel 5
5 Øk lesesynsfeltet
5.1 Test lesesynsfeltets bredde med bokstaver
5.2 Test lesesynsfeltets høyde med bokstaver
5.3 Tren lesesynsfeltets bredde med bokstaver
5.4 Tren lesesynsfeltets bredde med ord
5.5 Daglige øvelser for å øke lesesynsfeltets bredde
5.6 Tren lesesynsfeltets høyde
5.7 Daglige øvelser for å øke lesesynsfeltets høyde
5.8 Tren lesesynsfeltets bredde og høyde
5.9 Lese spalter
5.10 Tren spaltelesing
5.11 Les aviser
5.12 Tren fire-, tre- og to-stopplesing med tekstene i tillegg 3
5.13 Tren fire-, tre- og to-stopplesing med egne tekster
6 Les ord som bilder
6.1 Lær ordene som bilder ved å visualisere dem
6.2 Les grupper av ord som bilder
6.3 Koble bildet av ordet til ordets lyd
6.4 Visualiser ord og betydning
6.5 Visualiser setninger
6.6 Visualiser grupper av ord
6.7 Les ordene med et raskt blikk
6.8 Se flere ord om gangen med et raskt blikk
6.9 Tren på å lese ord som bilder
6.10 Lær de viktigste signalordene
6.11 Tren på å lese ord som bilder når du har mulighet til det
7 Press opp lesehastigheten
7.1 Press opp lesehastigheten ved å bruke lesestøtte
7.2 Press opp lesehastigheten uten støtte
7.3 Press opp lesehastigheten med midtlinjeteknikken
7.4 Tren deg på å bla
7.5 Lese flere linjer om gangen
7.6 Lese flere linjer om gangen med midtlinjeteknikken
7.7 Lese hele sider hurtig
8 Skumlesing
8.1 Skumlese en fagbok ved å lese enkelte deler
8.2 Skumlese en fagbok du ikke har lest
8.3 Les sammendragene i denne boka
8.4 Øv på øyebevegelser til skumlesing
8.5 Skumles en fagbok du har lest
8.6 Skumles en avis
8.7 Hensikter og mål med skumlesing
8.8 Skumles en fagbok du ikke har lest
8.9 Bestem deg for litteratur du vil skumlese
9 Skanning
9.1 Let etter tall i en tabell
9.2 Skanne etter ord
9.3 Lete etter ord fra stikkordregisteret
9.4 Skanne i ordbøker
9.5 Skan boka og finn ut hva som står om motivasjon
9.6 Skan en bok du har lest
9.7 Skan en bok du ikke har lest
9.8 Bestem deg for litteratur du vil skanne
10 Superlesing
10.1 Sett hjernen i alfatilstand
10.2 Prøv defokusering av blikket
10.3 Tren på superlesing med spalter
10.4 Superles denne boka
10.5 Superles en tekst
11 Fotolesing
11.1 Fotoles et ukeblad
11.2 Fotoles et nytt ukeblad
11.3 Fotoles med to stopp per side
11.4 Tren på fotolesing med bøker du har lest
11.5 Tren på fotolesing med denne boka
11.6 Fotoles bøker du ikke har lest
11.7 Hva kan du bruke fotolesing til?
12 Reflekterende lesing
12.1 Om boka Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
12.2 Hvordan reflekterer du over det du leser?
12.3 Still spørsmål til kapittel 12.3
12.4 Denne bokas sammenheng
12.5 Reflekter over kapittel 12.5
12.6 Les noe du selv har skrevet
12.7 Les et dikt
12.8 Bearbeid visuelt
12.9 Bearbeid kinestetisk
12.10 Hvilke følelser og tanker fikk du fra dette kapitelet?
12.11 Andre synspunkter til dette kapitlet
12.12 Lesestrategi med reflekterende lesing
12.13 Bruk reflekterende lesing på kapittel 12
12.14 Arbeid med en tekst
12.15 Reflekter over din motivasjon for å lese bedre
13 Lese fra dataskjerm
13.1 Legg forholdene til rette for god lesing fra dataskjerm
13.2 Øv på å lese fra dataskjerm
13.3 Hvordan lese fra dataskjermen?
13.4 Tren på å lese fra dataskjerm
14 Strategier for god lesing
14.1 Lesestrategi for kapittel 14
14.2 Litteratur du leser
14.3 Lesingens plass i livet
14.4 Hva kan lesingen gi deg?
14.5 Dine overordnede mål med lesing
14.6 Hensikten med din lesing
14.7 Mål med din lesing
14.8 Mål med å lese boka Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
14.9 Litteraturtyper du leser og valg av lesemåter
14.10 Hvordan er tekstene du leser bygget opp?
14.11 Signalordene i tekstene du leser
14.12 Vurder om du trenger leseplaner
14.13 Lag dine egne leseplaner
14.14 Sett opp leseøkt
14.15 Lese fagbøker
14.16 Lese rapporter og utredninger
14.17 Lese tidsskrifter
14.18 Lese aviser
14.19 Lese skjønnlitteratur
14.20 Lese brev
14.21 Lese fra internett
14.22 Hvilke lesestrategier er nyttige for deg?
14.23 Leseplan for 6 måneder
15 Notater og markeringer i teksten
15.1 Streker i margen
15.2 Lag hjernekart
15.3 Strek under nøkkelord
15.4 Strek under nøkkelsetninger
15.5 Strek under nøkkelinformasjoner
15.6 Stryk over nøkkelinformasjonene med merkepenn
15.7 Lag ditt system for markering med flere farger
15.8 Finn dine egne symboler til markering
15.9 Lesestrategi for kapittel 16
16 Repeter for å huske og forstå
16.1 Repetisjon ved selvhøring
16.2 Repetisjon av kapitlet med fotolesing
16.3 Repetisjon av boka med fotolesing
16.4 Repetisjon ved skumlesing og bruk av innholdsfortegnelsen
16.5 Repetisjon med stikkordregisteret
16.6 Leseplan med repetisjon
17 Legg forholdene til rette
17.1 Legg forholdene bedre til rette
17.2 Organiser leseplassen
17.3 Finn gode lesestillinger
17.4 Tren deg på å bla
17.5 Slapp av
17.6 Lag en leseplan
17.7 Legg forholdene bedre til rette
18 Konsentrasjon – hukommelse – forståelse
18.1 Hva ødelegger din konsentrasjon?
18.2 Motivasjon for lesing
18.3 Finn det positive i noe kjedelig
18.4 Få vekk distraksjonene
18.5 Finn sammenhenger
19 Vanlige leseproblemer, myter og misforståelser
19.1 Hvilke oppfatninger har du?
19.2 Oppklar dine misforståelser
19.3 Kontroller om du har uønskede bevegelser når du leser
19.4 Tren vekk uønskede bevegelser
19.5 Hva kan forstyrre din lesing?
19.6 Dine leseproblemer
20 Trivsel, helse og ernæring
20.1 Hvordan trimme mer eller bedre?
20.2 Hvordan utvikle deg som menneske?
20.3 Hvordan gjøre mer som er hyggelig?
20.4 Hva liker du å lese? Når?
20.5 Skaff deg et bibliotek
20.6 Lag en helseplan
20.7 Hva kan du tilføre hjernen din?
20.8 Sørg for et godt kosthold
21 Din fantastiske hjerne
21.1 Hvor mye bruker du av høyre og venstre hjernehalvdel?
21.2 Hva kan du gjøre for å bruke mer av hjernen?
21.3 Visualiser deg som det du ønsker å være
21.4 En mental ferie til hverdagsbruk
21.5 Visualiser at du lærer en ny ferdighet eller gjør noe nytt
21.6 Hva kan du gjøre for å ta bedre vare på hjernen din?
22 Et program for bedre lesing
22.1 Sett opp dine mål for treningsprogrammet
22.2 Sett opp din egen plan for treningsprogrammet
22.3 Sett opp dine mål for det videregående treningsprogrammet
22.4 Sett opp din videregående treningsplan
Tillegg 2 Trening av øyebevegelse
T2.1 Les med linjal under linja
T2.2 Les med linjal over linja
T2.3 Bruk fingeren i margen
T2.4 Les spalter med linjal
T2.5 Les gjennom et lesevindu
T2.6 Les spalter gjennom lesevindu
T2.7 Les flere linjer av gangen
Tillegg 3 Trening av lesesynsfeltet
T3.1-5 Breddeøvelse
T3.6-10 Høydeøvelse
T3.11 Tren spaltelesing med aviser
T3.12 Les med 4 fikseringer per linje
T3.13 Les med 3 fikseringer per linje
T3.14 Les med 2 fikseringer per linje
Tillegg 4 Lær flere ord som bilder
T4.1 Lær vanlige ord på norsk som bilder
T4.2 Lær vanlige uttrykk som bilder
T4.3 Lær noen vanlige forstavelser (prefikser) som bilder
T4.4 Lær noen vanlige etterstavelser(suffikser) som bilder
T4.5 Lær noen vanlige ordrøtter som bilder
Tillegg 5 Hastighetstrening
T5.1 Bruk lesestøtte i margen
T5.2 Varier lesetempoet med lesestøtte i margen
T5.3 Bruk linjal til å presse opp lesehastigheten
T5.4 Varier lesehastigheten med linjal
T5.5 Press opp lesehastigheten med linjal over linja du leser
T5.6 Press opp lesehastigheten med lesevindu
T5.7 Les spalter gjennom lesevindu
T5.8 Les flere linjer om gangen med lesevindu
T5.9 Øk lesehastigheten med metronom
T5.10 Kombiner metronom og lesestøtte
Tillegg 6 Hjernekart
T6.1 Lag et hjernekart om deg selv
T6.2 Lag hjernekart om notater og markeringer
T6.3 Lag hjernekart av andre deler av denne boka
T6.4 Lag hjernekart fra noe du arbeider med for tiden
Tillegg 10 Lag dine egne undervisningsplaner
T10.1-3 Lag ditt eget undervisningsopplegg